Πόσο πράσινο τσάι να πιω;

Γράφει η Γιώτα Καρακασίδου

Διατροφολόγος

 

Αν και γνωστό από αιώνες ότι το πράσινο τσάι κάνει καλό στην υγεία, μόνο πρόσφατα οι θεραπευτικές του ιδιότητες διερευνήθηκαν επιστημονικά. Με 6 βασικές πολυφαινόλες στο «ενεργητικό» του, το πράσινο τσάι είναι ένα από τα πιο ευεργετικά ροφήματα. Οι Κινέζοι το χρησιμοποιούν ως φάρμακο για περισσότερα από 4.000 χρόνια.

Έρευνες δείχνουν ότι η κατανάλωση πράσινου τσαγιού σχετίζεται με μειωμένο κίνδυνο εμφάνισης διάφορων μορφών καρκίνου και καρδιαγγειακών νοσημάτων.

Το Harvard Women’s Health Watch αναγνωρίζει τη θεραπευτική δύναμη του πράσινου τσαγιού που οφείλεται κυρίως στις κατεχίνες, πανίσχυρα αντιοξειδωτικά που βρίσκονται στα φύλλα του. Το πράσινο τσάι είναι η καλύτερη πηγή πρόσληψης κατεχινών σύμφωνα με έρευνα του US Department of Agriculture. Σε εργαστηριακές δοκιμές, οι κατεχίνες έδρασαν πιο αποτελεσματικά από τις βιταμίνες C και E στο να σταματήσουν τη ζημιά που προκαλεί η οξείδωση στα κύτταρα και εμφανίζεται να έχουν και άλλες ιδιότητες που αποτρέπουν την εμφάνιση ασθενειών.

Οι πολυφαινόλες, γνωστές ως κατεχίνες, είναι ευεργετικές αντιοξειδωτικές ουσίες, οι οποίες κυριολεκτικά «εισβάλλουν» στον ανθρώπινο οργανισμό προστατεύοντας τον από απλές ασθένειες όπως είναι ο πονόλαιμος και το κρύωμα μέχρι και πιο σοβαρές όπως ο καρκίνος, οι καρδιοπάθειες, η υπερχοληστερολαιμία.

Ασπίδα κατά του Καρκίνου Στην περίπτωση του καρκίνου μάλιστα νέες έρευνες αποκαλύπτουν ότι η κατανάλωση πράσινου τσαγιού είναι «σωτήρια» απέναντι στον καρκίνο του προστάτη για τους άντρες και του στήθους στις γυναίκες, αφού στην ουσία καταπολεμούν τις ελεύθερες ρίζες. Μελέτες βρήκαν συσχέτιση μεταξύ κατανάλωσης πράσινου τσαγιού και μειωμένου κίνδυνου εμφάνισης διαφόρων μορφών καρκίνου όπως δέρματος, στήθους, πνεύμονα, εντέρου, οισοφάγου και προστάτη. Σε μία από τις μεγαλύτερες πληθυσμιακές έρευνες που έγινε ποτέ (40.530 Ιάπωνες συμμετείχαν για μια περίοδο 11 ετών), ο ερευνητές ανακάλυψαν ότι η ομάδα του πληθυσμού που κατανάλωνε μεγάλες ποσότητες κατεχινών πράσινου τσαγιού εμφάνισε 16% – 26% λιγότερες πιθανότητες να προσβληθεί από καρκίνο ή καρδιαγγειακές παθήσεις, ενώ έζησε 7 έως 10 χρόνια περισσότερο από εκείνους που δεν κατανάλωναν πράσινο τσάι σε μεγάλες ποσότητες Οι αντί-καρκινικές ιδιότητες των κατεχινών του πράσινου τσαγιού εκτείνονται πέρα από την αντί-οξειδωτική τους δράση. Εξουδετερώνουν τα καρκινικά κύτταρα περιορίζοντας την τροφοδοσία τους με θρεπτικά συστατικά από το αίμα, και μπλοκάρουν την παραγωγή βλαβερών ενζύμων που δρουν σαν καταλύτες στην ανάπτυξη καρκινικών κυττάρων.

Καλή λειτουργία της καρδιάς Η πρόληψη των παθήσεων της καρδιάς είναι ένα ακόμα από τα οφέλη του πράσινου τσαγιού. Οι αντιοξειδωτικές κατεχίνες που περιέχει το πράσινο τσάι βοηθούν στο να μπλοκάρουν την οξείδωση της LDL (κακής) χοληστερόλης, αυξάνουν την HDL (καλή) χοληστερόλη και βελτιώνουν την αρτηριακή λειτουργία. Μία Κινέζικη μελέτη που δημοσιεύτηκε στο Archives of Internal Medicine (2004) έδειξε μία μείωση 46%-56% στον κίνδυνο εμφάνισης υπέρτασης σε όσους καταναλώνουν τακτικά πράσινο τσάι, σε σύγκριση με εκείνους που δεν πίνουν πράσινο τσάι.

Υγιή δόντια και ούλα Είναι στατιστικά αποδεδειγμένο ότι όσοι πίνουν πράσινο τσάι έχουν πιο υγιή δόντια και ούλα. Η διαφορά είναι εμφανής για κάθε ένα ποτήρι πράσινο τσάι που προσθέτουμε στην ημερήσια διατροφή μας.

Το πράσινο τσάι λειτουργεί ενάντια στην αύξηση των μορίων λίπους που κυκλοφορούν στο αίμα αν καταναλωθεί μετά το φαγητό, ιδιότητα που το καθιστά ιδανικό ρόφημα μετά από γεύμα. Οι λειτουργίες που ενεργοποιεί σχετίζονται με την επιτάχυνση του μεταβολισμού, λόγω της καφεΐνης που αυξάνει τη θερμογένεση (καύση θερμίδων), και την υποβάθμιση της αίσθησης της πείνας. Παράλληλα, συγκεκριμένα τα αντιοξειδωτικά του τσαγιού (κατεχίνες) φαίνεται ότι έχουν κάποια «μικρή συμβολή» στην απώλεια και στη διατήρηση βάρους.

Τέλος, σύμφωνα με διάφορες έρευνες, η κατανάλωση τεσσάρων φλιτζανιών πράσινου τσαγιού ημερησίως μπορεί να αποτρέψει την εμφάνιση ρευματοειδούς αρθρίτιδας ή να ελαττώσει τα συμπτώματά της.

Προσοχή όμως, καθώς η υπερβολική κατανάλωση πράσινου τσαγιού μπορεί να έχει σημαντικές παράπλευρες συνέπειες που σχετίζονται με την καφεΐνη, ιδιαίτερα σε μεγαλύτερες ηλικίες, όπως αρρυθμίες, αϋπνία, νευρικότητα, πονοκέφαλοι ή να επιδεινώσει κάποιες καταστάσεις όπως το άγχος και η υψηλή πίεση.

 

 

 

Πρωτοδημοσιεύθηκε στο diatrofi.gr

foto via gaiahealthblog.com