Πώς η Ψυχολογία μπορεί να σε βοηθήσει στο άθλημα σου

Η αγάπη μου για τον αθλητισμό [και γενικά την οποιαδήποτε φροντίδα του εαυτού μέσω κίνησης] ξεκινά από παλιά που ο μπαμπάς μου και οι θείοι μου -και μεγαλώνοντας, ο αδερφός μου- με έπαιρναν μαζί τους στα γήπεδα. Εκεί άρχισα να αντιλαμβάνομαι τη συνεισφορά του ψυχολογικού τομέα στην απόδοση των αθλητών και πάνω σε αυτό επικεντρώνω τη δουλειά μου σήμερα, και συγκεκριμένα στο κομμάτι της Ψυχολογικής Προπόνησης αθλητών, προπονητών και ομάδων.

 

Η Ψυχολογία παίζει πολύ σημαντικό ρόλο στην αθλητική απόδοση τόσο του αθλητή όσο και του προπονητή [και κατ’ επέκταση στη στάση των γονέων απέναντι στους προαναφερόμενους]. Πιο συγκεκριμένα, η νοερή προπόνηση μέσω διαχείρισης σκέψεων είναι εξίσου σημαντική με τη σωματική.

Άλλωστε, όπως αναφέρεται σε πολλές έρευνες, οι ψυχολογικοί παράγοντες θα είναι αυτοί που θα διαφοροποιούν τις πολύ καλές επιδόσεις -για θέσεις ολυμπιακών μεταλλίων- των κορυφαίων αθλητών.

Προπονητές, αθλητές και γονείς μπορούν να ωφεληθούν απο την εφαρμογή ψυχολογικών τεχνικών.

 

Πιο συγκεκριμένα:

 

Είσαι Προπονητής;

Μπορώ να σε βοηθήσω να:

  • Διαχειρίζεσαι τις αρνητικές σου σκέψεις μέσα από διάφορες τεχνικές όπως, νοερή εξάσκηση, visualization [οραματισμός], τεχνικές χαλάρωσης, αυτοδιάλογο
  • Διαχειρίζεσαι το άγχος σου και των αθλητών σου [προαγωνιστικό, εντός του αγώνα και οποιαδήποτε αγωνιστική ανησυχία]
  • Διαχειρίζεσαι τα αρνητικά συναισθήματα [έντονος θυμός, ξεσπάσματα σε διαιτητή, χτυπήματα σε καρέκλες πάγκου ή αποδυτηρίων]
  • Ελέγχεις καλύτερα τις συναισθηματικές σου αντιδράσεις [αυτοέλεγχος]
  • Πιστεύεις στον εαυτό σου και στις δυνατότητες σου [αυτοπεποίθηση, αυτοαποτελεσματικότητα]
  • Ενισχύεις το ρόλο σου ως παιδαγωγό και καθοδηγητή
  • Ενισχύεις την αυτοπεποίθηση του αθλητή σου δίνοντας τον καλύτερο του εαυτό
  • Διαχειρίζεσαι τους τραυματισμούς των αθλητών σου
  • Αναζητάς και να ενισχύεις αυτό που κινητοποιεί τον αθλητή σου [κίνητρα]
  • Βάζεις στόχους
  • Αναπτύσσεις και να διατηρείς καλές σχέσεις με τους αθλητές σου και να τους βοηθάς στις μεταξύ τους σχέσεις
  • Αναπτυχθεί θετική ατμόσφαιρα και κλίμα συνεργασίας
  • Διατηρείς όρια [ηγεσία]

 

Είσαι Αθλητής;

Μπορώ να σε βοηθήσω [και παράλληλα τον προπονητή και τους γονείς σου] να:

  • Διαχειρίζεσαι τις αρνητικές σου σκέψεις [π.χ. θα πάω χάλια αύριο στον αγώνα, ο αντίπαλος είναι καλύτερος, δεν θα μου βγει το σουτ όπως θέλω] μέσα από διάφορες τεχνικές όπως, νοερή εξάσκηση, visualization [οραματισμός], τεχνικές χαλάρωσης, αυτοδιάλογο
  • Διαχειρίζεσαι το άγχος [προαγωνιστικό, εντός του αγώνα και οποιαδήποτε αγωνιστική ανησυχία]
  • Διαχειρίζεσαι τα αρνητικά συναισθήματα [έντονος θυμός, ξεσπάσματα σε διαιτητή, χτυπήματα σε καρέκλες πάγκου ή αποδυτηρίων]
  • Ελέγχεις καλύτερα τις συναισθηματικές σου αντιδράσεις [αυτοέλεγχος]
  • Να πιστεύεις στον εαυτό σου και στις δυνατότητες σου [αυτοπεποίθηση, αυτοαποτελεσματικότητα]
  • Διαχειρίζεσαι ενδεχόμενους τραυματισμούς και την επιστροφή σου στην αγωνιστική δράση
  • Αναζητάς και να ενισχύεις αυτό που σε κινητοποιεί [κίνητρα]
  • Βάζεις στόχους
  • Δίνεις τον καλύτερο σου εαυτό
  • Αναπτύσσεις και να διατηρείς καλές σχέσεις με προπονητή, συμπαίχτες, αντιπάλους σου

 

Είσαι Γονέας αθλητή;

  • Μπορείς να έρθεις μόνος σου να σε ενημερώσω και να σε εκπαιδεύσω σε συμπεριφορές που βοηθάνε το παιδί σου να αναπτύξει το αθλητικό δυναμικό του αλλά βοηθάνε και εσένα τον ίδιο να διαχειριστείς συναισθήματα που σε κατακλύζουν κάποιες φορές [όπως, άγχος πριν από ένα δύσκολο αγώνα, αυξημένες προσδοκίες]
  • Να σε βοηθήσω να χειρίζεσαι καλύτερα και πιο βοηθητικά τη σχέση σου με τον προπονητή του παιδιού σου
  • Μπορείς να προτείνεις στον προπονητή, στον πρόεδρο της ομάδας ή στους γονείς των συναθλητών του παιδιού σου να κάνουμε ομιλίες για γονείς πάνω σε όλα τα θέματα που νιώθεις ότι σε απασχολούν σε σχέση με το παιδί και την αθλητική του δραστηριότητα